donderdag 17 april 2014

Hoe leer ik?



Hey,


Deze blog gaat over de manieren waarop ik ga leren voor mijn Nederlands test voor volgende week.
Bij mij verschilt het heel erg per vak hoe ik ga leren voor een test. Voor Frans bijvoorbeeld ga ik gewoon de woorden leren, bij geschiedenis lees ik de teksten en leer ik de jaartallen en bij Nederlands neem ik meestal de grammatica gewoon goed door.

Vandaag ga ik dus vertellen hoe ik voor Nederlands ga leren, maar eerst moeten jullie weten wat voor soort test het is. Het is een test waarbij je teksten moet lezen en hier vragen over moet beantwoorden. Er zijn een paar inhoudelijke vragen over de tekst, maar het grootste deel van de vragen zijn grammaticaal, het meeste over tekstverbanden en signaalwoorden. Het is een test (op andere scholen ook wel repetitie genoemd) die 3 keer meetelt.

Ik ga waarschijnlijk niet heel veel leren, omdat het een toepassingstest is waarvoor je dus niet zo veel kunt leren. Ik ga wel leren hoe elk tekstverband heet en wat het nou precies inhoudt door het gewoon goed door te lezen. De tekstverbanden vind ik het lastigst, omdat tussen sommige tekstverbanden zo weinig verschil zit. Aan de ene kant is het fijn dat het een toepassingstest is, zodat je niet zo veel hoeft te leren, maar aan de andere kant is het ook een nadeel. Want met leren alleen haal ik dus geen goed cijfer.

Ik leer meestal op mijn kamer, omdat ik me daar het beste kan concentreren. Op school is het te druk en heb ik geen tijd, en thuis in de woonkamer zijn mijn broertjes die me afleiden. Thuis heb ik wel meer afleiding doordat mijn mobiel en mijn laptop daar zijn. :)
Uiteindelijk kun je het beste voor dit soort testen gewoon oefenen, oefenen en oefenen!

Tips:
1. Leg alle afleidende dingen, zoals je mobiel aan de kant.
2. Begin ruim op tijd en verspreid het over meerdere dagen, dan is het ook veel minder zwaar.
3. Maak samenvattingen of begrippenlijsten.
4. Neem pauzes.
5. Neem er de tijd voor en oefen zo veel mogelijk!

Liefs,
Sarah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten